Om Personomi

Når man ser Lukusfellen er det lett å bli sjokkert, oppgitt, frustrert, forbannet og mer. Jeg blir i hvert fall det. Noen ganger tenker jeg at deltakerne burde vite bedre. På den andre siden så er det rene gullrushet i forbrukslånsbransjen.

Med foreldre som ga med gode økonomiske verdier, flere års økonomistudier så har jeg bedre forutsetninger enn de fleste. Jeg er langt unna luksusfellen. Mange jeg kjenner er også det. Alikevel så har vi alle mye å spare på å holde oss oppdatert.

Om man er en kandidat for Luksusfellen eller ikke så er det mye å tjene på å bli bedre på personlig økonomi.

PERSONOMI sin visjon er at:

Det skal være enkelt å være flink med penger

For å få til det så er det viktig å

Gi folk gode verktøy for personlig økonomi

Det er ikke vanskelig å ta gode økonomiske beslutning hvis man har tilgang til gode verktøy. Verktøy som gir beslutningsgrunnlag, innsikt, er enkelt å bruke, og setter deg i fokus, men det skal ikke være en rådgiver. Slik at du har kontrollen over din økonomi i dag og fremover.

Verdier

Det skal være tydelig for alle vi verdsetter. Det skal lyse opp veien for oss og de som går med oss. Derfor er det viktig for oss være tydelige i våre prioriteringer.

Brukere foran banker

Mange web-sider velger å prioritere banker og forsikringsselskap når de skal lage sine sider, fordi de indirekte betaler for siden. Det er ikke slik at vi er mot banker og forsikringsselskap, men deg som bruker denne siden er viktigst.

Integritet foran intekter

Det er mange måter å tjene penger på en side for personlig økonomi. Jeg ønsker at det skal skje med fokus på brukeren. Det betyr blant annet at personvernet er veldig viktig. Det er viktig når vi kommer til:

Persondata

Persondata skal ikke selges. For å være tydelig kan statistiske data deles, men ikke enkeltbrukere. Det vil si at for eksempel gjennomsnittsalder for alle brukere er 35 år kan deles, men ikke informasjon om en identifiserbar bruker. Hvis dine persondata deles er det etter ønske fra deg, brukeren. Når det er tilfelle så skal det være være tydelig hva som deles, skal kun skje på initiativ fra deg.

Kvalitet foran kvantitet

Jeg har vært med på veldig mange IT-prosjekt er stoppet når man er 80 % ferdig. Kvalitet og brukervennlighet blir kuttet, fordi man skal kutte kostnader. Å få til gode løsninger krever mye tid, energi og kjærlighet. Det er ingen enkel vei, men det når man når på toppen er det verdt alt slitet.

Jeg håper du har lyst til å bli med på turen.